Breipatronen

Hey creator!

Als je op deze pagina bent terecht gekomen ga ik er vanuit dat je graag zelf met naalden en wol aan de slag gaat? 

Breipatronen lezen is voor veel beginners een groot struikelblok. Moeilijke verwoordingen, afkortingen, proeflapjes,… Als newbie weet je niet waar je moet beginnen.

Maar ik zeg je dat het niet aan jou ligt, maar aan het patroon zelf. Vaak zijn patronen geschreven op maat van experts. Hier een voorbeeldje van een klassiek patroon: “weerszijden elke 2de nld 1 x 3st  en 1 x 2st (in totaal 40st) en 1x/2 x 3 st afk”. Moeilijk eh? Dit is hoe mijn patronen geschreven zijn: ” Minder elke 2de naald 6 steken (3 aan het begin van je naald en 3 aan het einde) en minder elke 4de naald 4 steken (2 aan het begin en 2 aan het einde). Herhaal deze 4 naalden tot je 80 steken hebt afgekant.” Vanuit mijn opleiding chemie ben ik getraind om verslagen te schrijven zodat iemand die er niets van kent dit ook kan begrijpen. Dit principe pas ik toe in mijn breipatronen. Hieronder heb ik een paar patronen opgesomd om mee te starten. Als je alle patronen wil zien, klik dan op onderstaande knop. Wil je meteen het juiste materiaal? Klik dan hier!

Breipatronen om te leren breien

Wil je leren breien en weet je niet waar te beginnen? Weet je niet welk materiaal je nodig hebt? Deze patronen zijn perfect voor een eerste breiproject. Het zijn heel basic patroontjes waarbij je de eerste beginselen kan oefenen zoals steken opzetten, steken afzetten, recht breien, averecht breien, afkanten en eindjes wegwerken:

Bernadette patronen voor beginners

Heb je al een keer een sjaal gebreid en heb je de basis technieken al wat in de vingers? Dan kan je perfect aan een Bernadette beginnen. De Bernadette is een heel basic oversized vest in tricot steek. Je breit eigenlijk rechthoeken en naait deze aan elkaar. De enige extra technieken die je nodig hebt zijn steken meerderen en minderen.